Υπατία η Ελληνίδα φιλόσοφος

mixanikos365

 

Στις 8 Μαρτίου του 415μ.Χ.η Ελληνίδα νεοπλατωνική φιλόσοφος αστρονόμος και μαθηματικός Υπατία από όχλο χριστιανών με χαρακτηριστική αγριότητα, με διαμελισμό από μια ομάδα φανατισμένων χριστιανών στην Αλεξάνδρεια.- 

Η πρώτη γυναίκα μαθηματικός

Η Υπατία έζησε και δίδαξε στην Αλεξάνδρεια της Ρωμαϊκής (Βυζαντινής) θεωρείται η πρώτη γυναίκα που διακρίθηκε στα μαθηματικά. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 370 και ήταν κόρη του μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνα του Αλεξανδρέως (335-405). Έλαβε πολύ καλή εκπαίδευση στην Αθήνα και στην Ιταλία. Στην Αθήνα παρακολούθησε μαθήματα στη νεοπλατωνική σχολή του Πλούταρχου του Νεότερου και της κόρης του Ασκληπιγένειας, ενώ μαθήτευσε και κοντά στο Πρόκλο και τον Ιεροκλή.


Μετά την επιστροφή της στην Αλεξάνδρεια, ανέλαβε την εκεί σχολή των Πλατωνιστών, που ακολουθούσε τη διδασκαλία του Πλωτίνου, ενός από τους πρώτους νεοπλατωνιστές φιλοσόφους. Η ευγλωττία της Υπατίας, η σπάνια μετριοφροσύνη της και η ομορφιά της, σε συνδυασμό με τα αξιοσημείωτα πνευματικά της χαρίσματα, προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό μαθητών. Ανάμεσά τους ήταν και ο Συνέσιος ο Κυρηναίος, ο μετέπειτα επίσκοπος Πτολεμαΐδος, του οποίου σώζονται πολλές επιστολές απευθυνόμενες προς αυτήν.


Η Υπατία αποτελούσε σύμβολο της μάθησης και της επιστήμης, οι οποίες την εποχή εκείνη ταυτίζονταν ευρέως από τους πρώτους Χριστιανούς με την ειδωλολατρία.
Έτσι, υπήρξε το επίκεντρο της έντασης μεταξύ χριστιανών και εθνικών (μη χριστιανών), οι οποίες ταλαιπώρησαν αρκετά την Αλεξάνδρεια εκείνη την περίοδο.
Μετά την άνοδο του Κυρίλλου στον πατριαρχικό θρόνο της Αλεξανδρείας το 412, η Υπατία βρέθηκε στο στόχαστρο του πατριάρχη, εξαιτίας της σχέσης της με τον Ορέστη, τον έπαρχο της πόλης, που ήταν ειδωλολάτρης, όπως αναφέρει στο έργο του Εκκλησιαστική Ιστορία ο ιστορικός Σωκράτης ο Σχολαστικός.

Στις 8 Μαρτίου του 415 δολοφονήθηκε με χαρακτηριστική αγριότητα (με διαμελισμό) από μια ομάδα φανατισμένων χριστιανών, που την αποτελούσαν μοναχοί και οπαδοί του Κυρίλλου.
Ανεξάρτητα από το ακριβές κίνητρο της δολοφονίας της, η φυγή πολλών λογίων αμέσως μετά το γεγονός σήμανε την αρχή του μαρασμού της Αλεξάνδρειας ως πνευματικού κέντρου.

Σύμφωνα με το λεξικό του Σούδα ή Σουίδα (βυζαντινή εγκυκλοπαίδεια), η Υπατία έγραψε σχόλια στην Αριθμητική του Διόφαντου του Αλεξανδρέως, στα Κωνικά του Απολλώνιου από την Πέργη, και στον αστρονομικό κανόνα του Πτολεμαίου (Αλμαγέστη). Αυτά τα έργα της χάθηκαν, αλλά οι τίτλοι τους, σε συνδυασμό με τις επιστολές του Συνέσιου, ο οποίος τη συμβουλευόταν για την κατασκευή του Αστρολάβου, δείχνουν ότι είχε αφιερωθεί ιδιαίτερα στην αστρονομία και τα μαθηματικά.


Η συνεισφορά της στην επιστήμη -αμφισβητούμενη πάντως- περιλαμβάνει τη χαρτογράφηση ουράνιων σωμάτων και την ανακάλυψη του αραιόμετρου ή πυκνόμετρου, ενός ειδικού οργάνου που προσδιορίζει την πυκνότητα των διαφόρων υγρών.

Agora 2009


Ιστορικό υπόβαθρο
Η γνώση μπορεί να είναι κάτι θαυμαστό, αλλά στην περίπτωση της αρχαίας φιλοσόφου και μαθηματικού Υπατίας της Αλεξάνδρειας, οδήγησε και στην καταστροφή της. Η Υπατία ήταν μια από τις σημαντικότερες διανοούμενες προσωπικότητες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας τον 4ο αιώνα.
Η ιστορία της είναι ταυτόχρονα εμπνευστική και τρομακτική. Η Υπατία γεννήθηκε γύρω στο 355 μ.Χ., όταν η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία μόλις είχε διαλυθεί, αφήνοντας την Αλεξάνδρεια σε μια αποκομμένη κατάσταση θρησκευτικής και κοινωνικής αναταραχής. Μέλη όλων των θρησκειών - Χριστιανοί, Εβραίοι και ειδωλολάτρες - ζούσαν τώρα μαζί σε αέναη διαμάχη. Τις επόμενες δεκαετίες, οι συνεχείς συγκρούσεις τους θα εξαφάνιζαν ακόμη περισσότερο από το περιεχόμενο της βιβλιοθήκης καθώς αγωνίζονταν να ορίσουν τα νέα τους όρια. 


Η αιγυπτιακή πόλη της Αλεξάνδρειας ιδρύθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο το 331 π.Χ. - περίπου 600 χρόνια πριν γεννηθεί η Υπατία. Η Αλεξάνδρεια έγινε μια πολιτισμικά εκλεπτυσμένη περιοχή του κόσμου σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Δεν ήταν μόνο μια όμορφη πόλη, αλλά φιλοξενούσε και τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, η οποία περιείχε περισσότερους από μισό εκατομμύριο αρχαίους κύλινδρους. Η πόλη ξεχείλισε από αντικείμενα και έγινε ένα μέρος όπου ο διανοουμενίστικος κόσμος μπορούσε να ακμάσει, παρά τον πάντα παρόντα βαθμό άγνοιας, δουλείας, βίας και θρησκευτικής διαμάχης. Η Αλεξάνδρεια προσέφερε στον άνθρωπο την ευκαιρία να βγει από τη λάσπη του φόβου και να αγκαλιάσει κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό του μέσω της δύναμης της σκέψης. Η Υπατία ήταν μια στοχαστής υψηλού επιπέδου, δασκάλα και εφευρέτρια - αλλά ήταν επίσης παγανίστρια και δεν φοβόταν να εκφράσει την άποψή της σε ένα τοπίο θρησκευτικού διαχωρισμού, συγκρούσεων και φόβου. Το να είναι μια γυναίκα με ευφυΐα, ομορφιά και δύναμη δεν μπορούσε να τη σώσει από το συγκλονιστικό τέλος που θα συναντούσε στα χέρια του ίδιου της του λαού. Σε μια επικίνδυνη εποχή που η επιστήμη και η θρησκεία συχνά συγκρούονταν, ήταν ακριβώς η γνώση και η αφοβία της που θα την έκαναν στόχο. Η ζωή της στην αριστεία δεν θα σήμαινε τίποτα, καθώς μια σύγκρουση ισχυρών ανδρών την κατέστησε έναν από τους πιο τραγικούς αποδιοπομπαίους τράγους στην ιστορία. Η Υπατία είχε πολλούς θαυμαστές, ένας από τους οποίους ήταν ο πολιτικός κυβερνήτης της πόλης, ο Ορέστης.

Ο θάνατος της Υπατίας | Αλεξάνδρεια (415 μ.Χ.)

Ήταν ως επί το πλείστον παγανιστής και συχνά σε συμμαχία με την εβραϊκή κοινότητα, η οποία δεν ήθελε να παραδώσει όλη την Αλεξάνδρεια στη χριστιανική εκκλησία. Παρά τις περίπλοκες πεποιθήσεις του, υποστήριζε τον διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους και υπερασπιζόταν τόσο την Υπατία όσο και τον πατέρα της Θέωνα. Φυσικά, ο Κύριλλος και ο Ορέστης συγκρούστηκαν, ειδικά την εποχή που οι Εβραίοι ξεκίνησαν μια βίαιη σύγκρουση με τους Χριστιανούς. Ως αποτέλεσμα, ο Κύριλλος στράφηκε επιθετικά εναντίον των Εβραίων και τους έδιωξε από την πόλη, λεηλατώντας τα σπίτια και τους ναούς τους. Ο Ορέστης τρομοκρατήθηκε και παραπονέθηκε στη ρωμαϊκή κυβέρνηση στην Κωνσταντινούπολη. Ο Κύριλλος προσπάθησε να ζητήσει συγγνώμη για την απερίσκεπτη απόφασή του, αλλά ο Ορέστης αρνήθηκε τη συμφιλίωση και στη συνέχεια έγινε στόχος δολοφονίας από 500 από τους ολέθριους μοναχούς του Κυρίλλου. Παρόλο που η Υπατία δεν συμμετείχε άμεσα σε αυτές τις διαδικασίες, ήταν φίλη του Ορέστη και ασκούσε ιερατική εξουσία στον τομέα της μη χριστιανικής θεολογίας, δύο πράγματα που την καθιστούσαν εύκολο στόχο για μια ολοένα και πιο οργισμένη αίρεση. Σε έναν τόσο ανδροκρατούμενο πολιτικό αγώνα, ήταν λογικό να στοχοποιηθεί η γυναίκα που δεν αποδεχόταν τους τρόπους του κυρίαρχου παραδείγματος, αλλά χρησιμοποιούσε την νοημοσύνη της για να αμφισβητήσει την αφοσίωσή τους.

 

Η Υπατία ήταν μια γυναίκα με ευφυΐα και επιτεύγματα, κάτι αρκετά ασυνήθιστο για τις γυναίκες της εποχής. Μια γυναίκα σαν την Υπατία ήταν πολύ τρομακτική για πολλούς στην Αλεξάνδρεια. Εξαιτίας αυτού, και του γεγονότος ότι πίστευε στον παγανισμό, πολλοί την κατηγόρησαν ότι λάτρευε τον Σατανά. Έπρεπε να φιμωθεί οριστικά. Ένας δικαστής, ονόματι Πέτρος ο Λέκτορας, συγκέντρωσε τους συναδέλφους του θρησκευόμενους φανατικούς και την κυνήγησε καθώς έφευγε από μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο. Την άρπαξαν από την άμαξά της και άρχισαν να της σκίζουν τα ρούχα, τραβώντας την από τα μαλλιά στους δρόμους της πόλης. Στη συνέχεια, η ομάδα την έσυρε σε μια κοντινή εκκλησία όπου την έγδυσαν και άρπαξαν ό,τι μπορούσαν για να την καταστρέψουν. Σε αυτή την περίπτωση, ήταν τα κεραμίδια και τα όστρακα στρειδιών που ήταν στρωμένα γύρω από το φρεσκοχτισμένο κτίριο. Μαζί με αυτά, ξεσχισαν τη σάρκα της από το σώμα της, γδέρνοντάς την ζωντανή στο όνομα όλου του Χριστιανισμού. Τα λείψανά της στη συνέχεια ξεσχίστηκαν και κάηκαν στην Αγία Τράπεζα. Το Πανεπιστήμιο της Αλεξάνδρειας, όπου δίδασκε αυτή και ο πατέρας της Θέων, κάηκε ολοσχερώς ως ένδειξη μισαλλοδοξίας. Μετά τη δολοφονία της, υπήρξε μια μαζική έξοδος διανοουμένων και καλλιτεχνών που φοβόντουσαν για την ασφάλειά τους. Μια νεοσύστατη αίσθηση χριστιανικής δύναμης εγκαταστάθηκε στη μεγάλη πόλη. Μερικές φορές ο θάνατος είναι ένα σύμβολο που επιβιώνει στη δοκιμασία του χρόνου. Εκατοντάδες χρόνια μετά τη δολοφονία της, η Υπατία, μια διανοούμενη αναγεννησιακού τύπου που υπερασπίστηκε τον διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους, συνεχίζει να ζει συνδεδεμένη με τον αγώνα για ελευθερία...

Υπατία | Η Φιλόσοφος

Ιστιρικό δέντρο

Η Υπατία η Αλεξανδρινή (περ. 370–415 μ.Χ.) ήταν μια από τις σημαντικότερες μορφές της ύστερης αρχαιότητας — Ελληνίδα φιλόσοφος, μαθηματικός και αστρονόμος. Θεωρείται η πρώτη γνωστή γυναίκα μαθηματικός στην ιστορία και ένα σύμβολο της ελευθερίας της σκέψης και της επιστημονικής αναζήτησης.


🧠 Βιογραφία

Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, τότε κέντρο των επιστημών και του ελληνιστικού πολιτισμού. Ήταν κόρη του Θέωνα του Αλεξανδρέως, γνωστού μαθηματικού και φιλοσόφου, ο οποίος τη μύησε στις επιστήμες, τα μαθηματικά και τη φιλοσοφία του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.

Αναδείχθηκε σε επικεφαλής της Νεοπλατωνικής σχολής της Αλεξάνδρειας, όπου δίδασκε φιλοσοφία, μαθηματικά και αστρονομία σε Έλληνες, Ρωμαίους και Αιγύπτιους μαθητές. Οι διδασκαλίες της εστίαζαν στην αναζήτηση της αλήθειας μέσω του λόγου και στη συμφιλίωση της φιλοσοφίας με την επιστήμη.


🔭 Επιστημονικό έργο

Η Υπατία:

  • Επεξεργάστηκε και σχολίασε τα έργα του Διοφάντου (Αριθμητικά) και του Απολλωνίου (Κωνικά).
  • Δίδαξε και ανέπτυξε τη θεωρία των ελλειπτικών τροχιών των πλανητών.
  • Κατασκεύασε ή βελτίωσε αστρολάβους, υδραυλικά όργανα, και όργανα μέτρησης της πυκνότητας των υγρών.

Πολλά από τα έργα της χάθηκαν με την καταστροφή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας και την παρακμή του ελληνικού πολιτισμού στην Αίγυπτο.


⚔️ Θάνατος και Συμβολισμός

Η Υπατία δολοφονήθηκε το 415 μ.Χ. από φανατικούς χριστιανούς μοναχούς, υποκινούμενους από πολιτικές και θρησκευτικές συγκρούσεις μεταξύ του πατριάρχη Κυρίλλου και του Ρωμαίου διοικητή Ορέστη, φίλου και μαθητή της.

Ο βίαιος θάνατός της σηματοδότησε το τέλος της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφικής παράδοσης και θεωρείται από πολλούς σύμβολο της σύγκρουσης μεταξύ επιστήμης και θρησκευτικού φανατισμού.


🌹 Κληρονομιά

Η Υπατία:

  • Εμπνέει μέχρι σήμερα φιλοσόφους, επιστήμονες και φεμινίστριες ως σύμβολο της ανεξαρτησίας της σκέψης και της γυναικείας διανόησης.
  • Έχει αναφερθεί σε πλήθος έργων λογοτεχνίας, κινηματογράφου και φιλοσοφίας (π.χ. στην ταινία Agora του Alejandro Amenábar, 2009).
  • Θεωρείται πρόδρομος του Διαφωτισμού και μάρτυρας της επιστημονικής αλήθειας.


https://chatgpt.com/c/691579e8-7a24-8331-b75b-4388d3d0cac6

 


Resource :
https://m.ok.ru/video/2612822018771
https://videa.hu/videok/film-animacio/agora-2009-RwIgDhJJLKOQUZiC
https://www.bilibili.tv/en/video/2045036816
https://vimeo.com/541889271


Tags

News and Tweets...

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !